Fotografické filtry

přínosné i v digitální fotografii

 

Polarizační filtr

o       jednoznačně nejhodnotnější filtr pro digitální fotografii

o       odstraňuje lesk ze skla a vodní hladiny (s výjimkou lesku na kovu)

o       odstraňuje vzdušnou vlhkost (opar – modrání dálek)

o       ztmaví modrou oblohu a součastně zvýrazní oblaky

o       je nutné rozlišit cirkulární polarizační filtr s možností použití automatického ostření (auto focus) a lineární polarizační filtr použitelný jen pro manuální ostření (manual focus)

o       účinek polarizačního filtru se mění podle natočení, největší účinek má pouze v rozsahu cca 5 stupňů (jak má být natočen se zkouší přímým průhledem přes filtr

o       je-li hodně lesků (např. krajina po dešti) provést korekci – 2/3 EV

o       všechny polarizační filtry chránit před vlhkem (výjimkou je polarizační filtr B+W s úpravou Käsemann s filtrační folií hermeticky uzavřenou mezi skly

UV filtr

o       nejčastěji slouží jako trvalá levná ochrana objektivu proti poškrábání

o       eliminuje složky ultrafialového záření, významné jen pro kinofilmové fotoaparáty ve větších nadmořských výškách

Šedý filtr

o       zcela neutrální filtr, který nemění barevnost ani ostrost snímku, jen ztmavuje

o       při vysokém osvětlení práce s otevřenou clonou (malá hloubka ostrosti)

o       záměrné prodloužení expozice pro využití pohybové neostrosti, optimální čas bývá 1/601/8

o       prodloužení expozice pro eliminaci kritického času u focení ze stativu, ten je způsoben roztřesením od zrcátka, kritický čas je nejčastěji v rozmezí 1/15 až 1 s, ale negativně se mohou projevit i časy 1/30 až 5 s

o       fotografování slunce, zatmění slunce, ohně (vysokých teplot a záření)

o       výrazné zlepšení kvality snímků exponovaných s méně kvalitními objektivy

o       eliminace Schwarzschildova efektu (tj. podexponování snímků při slunečním počasí s citlivými filmy ISO 200 a výš, zejména u časů pod 1/1000 a nad 10 s)

o       šedé filtry se vyrábí s filtračním faktorem 2, 4, 8, 64, 1000, 10 000, 1 000 000.

Přechodové filtry

o       Slouží k vyrovnání kontrastů, zvláště nadměrného jasu světlé oblohy. Barevné filtry navíc dodávají zajímavou atraktivní atmosféru.

o       U přechodových filtrů v kruhových obroučkách s otočnou přírubou (B+W a Hoya) začíná přechod těsně nad polovinou a je rozložen téměř na celou polovinu filtru. Tyto filtry označované jako Gradual či Graduated jsou použitelné do ohniska kolem 50 mm, u teleobjektivů by se již účinek filtru téměř neprojevil. Půlené přechodové filtry Hoya s ostrým přechodem označované Half Color jsou použitelné v rozmezí ohnisek 50-200 mm.

o       Přechodové filtry systému Cokin lze v otočném držáku posouvat vůči optické ose objektivu a tak není problém např. třetinová kompozice. Jsou ve dvou stupních sytosti, světlý a tmavý. V základním provedení mají krátký přechod. Dále mohou být Soft s prodlouženým přechodem a Light s přechodem od poloviny filtru k okraji jako u obroučkových filtrů. Poslední typ Full je s přechodem přes celý filtr od jednoho okraje k druhému. Filtr v základním provedení je použitelný do ohniskové vzdálenosti 50 mm. Další provedení s prodlouženým přechodem jsou vhodné do ohniskové vzdálenosti 35 mm.

o       Přechodové filtry systému Lee filters má špičkové přechodové filtry Coral graduated ve 14 odstínech a k tomu dva stripy (filtry s pruhem). Systém je principielně stejný se systémem Cokin, ovšem na vyšší, profesionální úrovni.

o       V digitální fotografii postačuje šedý filtr (Gray) bez barevného efektu