Fotografické filtry
přínosné i v digitální fotografii
Polarizační filtr
o jednoznačně nejhodnotnější filtr pro digitální fotografii
o odstraňuje lesk ze skla a vodní hladiny (s výjimkou lesku na kovu)
o odstraňuje vzdušnou vlhkost (opar – modrání dálek)
o ztmaví modrou oblohu a součastně zvýrazní oblaky
o je nutné rozlišit cirkulární polarizační filtr s možností použití automatického ostření (auto focus) a lineární polarizační filtr použitelný jen pro manuální ostření (manual focus)
o účinek polarizačního filtru se mění podle natočení, největší účinek má pouze v rozsahu cca 5 stupňů (jak má být natočen se zkouší přímým průhledem přes filtr
o je-li hodně lesků (např. krajina po dešti) provést korekci – 2/3 EV
o všechny polarizační filtry chránit před vlhkem (výjimkou je polarizační filtr B+W s úpravou Käsemann s filtrační folií hermeticky uzavřenou mezi skly
UV filtr
o nejčastěji slouží jako trvalá levná ochrana objektivu proti poškrábání
o eliminuje složky ultrafialového záření, významné jen pro kinofilmové fotoaparáty ve větších nadmořských výškách
Šedý filtr
o zcela neutrální filtr, který nemění barevnost ani ostrost snímku, jen ztmavuje
o při vysokém osvětlení práce s otevřenou clonou (malá hloubka ostrosti)
o záměrné prodloužení expozice pro využití pohybové neostrosti, optimální čas bývá 1/60 až 1/8
o prodloužení expozice pro eliminaci kritického času u focení ze stativu, ten je způsoben roztřesením od zrcátka, kritický čas je nejčastěji v rozmezí 1/15 až 1 s, ale negativně se mohou projevit i časy 1/30 až 5 s
o fotografování slunce, zatmění slunce, ohně (vysokých teplot a záření)
o výrazné zlepšení kvality snímků exponovaných s méně kvalitními objektivy
o eliminace Schwarzschildova efektu (tj. podexponování snímků při slunečním počasí s citlivými filmy ISO 200 a výš, zejména u časů pod 1/1000 a nad 10 s)
o šedé filtry se vyrábí s filtračním faktorem 2, 4, 8, 64, 1000, 10 000, 1 000 000.
Přechodové filtry
o Slouží k vyrovnání kontrastů, zvláště nadměrného jasu světlé oblohy. Barevné filtry navíc dodávají zajímavou atraktivní atmosféru.
o U přechodových filtrů v kruhových obroučkách s otočnou přírubou (B+W a Hoya) začíná přechod těsně nad polovinou a je rozložen téměř na celou polovinu filtru. Tyto filtry označované jako Gradual či Graduated jsou použitelné do ohniska kolem 50 mm, u teleobjektivů by se již účinek filtru téměř neprojevil. Půlené přechodové filtry Hoya s ostrým přechodem označované Half Color jsou použitelné v rozmezí ohnisek 50-200 mm.
o Přechodové filtry systému Cokin lze v otočném držáku posouvat vůči optické ose objektivu a tak není problém např. třetinová kompozice. Jsou ve dvou stupních sytosti, světlý a tmavý. V základním provedení mají krátký přechod. Dále mohou být Soft s prodlouženým přechodem a Light s přechodem od poloviny filtru k okraji jako u obroučkových filtrů. Poslední typ Full je s přechodem přes celý filtr od jednoho okraje k druhému. Filtr v základním provedení je použitelný do ohniskové vzdálenosti 50 mm. Další provedení s prodlouženým přechodem jsou vhodné do ohniskové vzdálenosti 35 mm.
o Přechodové filtry systému Lee filters má špičkové přechodové filtry Coral graduated ve 14 odstínech a k tomu dva stripy (filtry s pruhem). Systém je principielně stejný se systémem Cokin, ovšem na vyšší, profesionální úrovni.
o V digitální fotografii postačuje šedý filtr (Gray) bez barevného efektu