Obrazová kompozice

·        Figurálně předmětová

o       Výřez by měl být pro zachování kvality co největší, blížící se konečné podobě snímku, ovšem pozor na nechtěný ořez.

o       Formát obrazu (čtverec, klasický, širokoúhlý)

o       Orientace na šířku či na výšku (u nečtvercového)

o       Porovnáním (velký x malý, hezký x ošklivý, uspořádaný x chaos)

o       Zlatý řez (zlatý řez je přibližně v jedné třetině obrazové plochy a hlavní motiv je v něm většinou mnohem působivější než v geometrickém středu)

o       Výrazný prvek v popředí

·        Hloubkově prostorová

Širokoúhlé objektivy zvětšují odstup různě vzdálených předmětů v dáli a teleobjektivy naopak zmenšují odstup různě vzdálených předmětů v dáli (např. hlavní objekt od pozadí).

o       Odstup od hlavního motivu, např. rozostřením pozadí či popředí

·        Perspektiva

Širokoúhlé objektivy zvýrazňují perspektivu a teleobjektivy naopak zmenšují perspektivu.

o       Ptačí pohled

o       Nadhled

o       Pohled z úrovně očí

o       Podhled z žabí perspektivy

o       Průhled

·        Osvětlení

Nejpůsobivější prvek kompozice.

o       Šikmé světlo – dlouhé stíny ráno a večer, velmi působivé

o       Protisvětlo – velmi působivé

o       Tmavé místa v popředí zdůrazňující plasticitu

o       Střídání světla a stínů

·        Tonální (barevné)

o       Teplé barvy v předu a studené barvy vzadu

o       Kontrast

o       Barevné sladění

o       Monochromatické


Tvorba webu zdarma s Webnode Webnode